13.00.54
Великобританія стала другою країною, де дозволені експерименти над генами людини

Група дослідників з Інституту Френсіса Кріка під керівництвом біолога Кеті Нікен віднедавна може проводити експерименти над генами людини. Говорячи точніше, редагувати гени людських ембріонів. Відповідний дозвіл днями видало Міністерство охорони здоров'я Великобританії. Це робить Великобританію другою країною в світі після Китаю, де дозволені подібні експерименти.

Одним з перших про рішення британського регулятора повідомило інформаційне агентство AFP, протокол засідання комісії, яке проходило 14 січня цього року, опублікований тут.

Згідно з рішенням, редагування генома буде проводиться із зайвими ембріонами, які залишаються незадіяними після процедури екстрокорпорального запліднення (ЕКЗ). Зараз такі ембріони просто знищують.

Вченим дозволяється використовувати модифіковані ембріони тільки для фундаментальних досліджень. Підсаджувати їх сурогатній матері - заборонено. Крім того, на дослідження накладено тимчасове обмеження - ембріони можуть бути використані тільки протягом 14 днів, після чого повинні бути знищені.

Що ж стосується оцінки етичності експериментів, це завдання покладено на спеціальну дослідницьку комісію. Вона уповноважена вирішувати, чи відповідають дозволу, одержувані від донорів матеріали, тим додатковим експериментам, які будуть проводиться з ембріонами.

Для модифікації ембріонів людини використовуватиметься система CRISPR/Cas9, яка спочатку була відкрита як механізм бактеріального імунітету проти вірусної ДНК. Втім, якщо раніше мова йшла тільки про геноми окремих (соматичних) клітин, наприклад, клітин сітківки або стовбурових клітин, то тепер мається на увазі модифікація цілого генома ембріона. Головною відмінністю тут є те, що зміни зачіпають лінії статевих клітин і, відповідно, можуть передаватися у спадок. Це турбує не тільки регуляторів, а й самих першовідкривачів технології CRISPR/Cas9.

Першими, хто застосував CRISPR/Cas9 для модифікації ембріонів людини, були дослідники з Університету Сунь Ятсена в Гуанджоу. Наукова стаття з описом дослідження була опублікована в журналі Protein&Cell квітні 2015 року. Тоді вчені були здивовані низькою ефективністю даного способу, який раніше добре зарекомендував себе на тварин, але відзначили необхідність розробки більш досконалої версії для редагування людських ембріонів.

Джерело: N+1