11.21.12
Японські вчені відкрили новий вид бактерій, що харчуються пластиком
      Зайве говорити, наскільки гостро стоять проблеми, пов'язані з пластиковим забрудненням навколишнього середовища. Серйозність ситуації, що склалася якнайкраще передають сміттєві плями в океанах (велика тихоокеанська сміттєва пляма). Розробити нові технології переробки пластикових відходів і трохи поліпшити поточний стан може допомогти новий вид бактерій, які харчуються пластмасам.
Відкриття було зроблено японськими дослідниками. За їх словами, мікроорганізм цікавий в першу чергу наявністю здатності переробляти поширений тип пластика, відомий як PET (пластики на основі поліетилентерефталату). Безпосередньо сам травний процес пластика у бактерії відбувається повільно, тому короткострокові перспективи відкриття поки досить туманні, але подальші дослідження бактерії, яка, до слова отримала назву Ideonella sakaiensis 201-F6, можуть привести до появи нових безпечних способів утилізації пластику.

Вид пластика, який є улюбленими ласощами Ideonella sakaiensis, - поліетилентерефталат - характеризується легкістю, міцністю і здатністю утримувати рідину. Цей матеріал дуже часто використовується для виготовлення ємностей для рідких продуктів - різноманітні контейнери і пляшки. Відзначимо, що тільки за 2013 рік у всьому світі було вироблено близько 56 мільйонів тонн пластику PET, з яких переробили лише половину.

Властивості, які роблять PET настільки привабливим для різних компаній матеріалом, - міцність і вологостійкість - також представляють величезну загрозу для навколишнього середовища. Цей матеріал має дуже великий період напіврозпаду, тому накопичується в формі звалищ на землі і в океані. Вважається, що для повного розкладання звичайної пластикової пляшки потрібно близько 450 років, і хоча деякі види пластмас розкладаються в океані швидше, в процесі розпаду вони виділяють шкідливі хімічні речовини, що ще більше посилює екологічну ситуацію.

Новий вид бактерій, що поїдають пластик, був виявлений шляхом просіювання 250 зразків PET, зібраних на заводах з переробки пластику. Про це йдеться в статті про результати дослідження, опублікованій в журналі Science. Досліджували шукали свідоцтва розпаду матеріалу серед зразків і врешті-решт виявили I. sakaiensis. Бактерії цього виду виділяють два ферменти, що розщеплюють це з'єднання до екологічно безпечних речовин - терефталевої кислоти і етиленгліколю. Правда, відбувається це не дуже швидко. У дослідженні йдеться, що на повне переварювання невеликого шматка плівки з низькоякісного поліетилентерефталату бактерії знадобилося шість тижнів. Тобто, на розщеплення виробів з більш якісного PET потрібно ще більше часу.

Цілком можливо, що в майбутньому вчені знайдуть спосіб, який допоможе прискорити цей процес. У наступній статті, опублікованій в тому ж Science, професор біоінженерії Уве Борншеуер пише, що вчені повинні з'ясувати витоки походження цих ферментів, що виділяються бактеріями, точніше, чи не є вони проявом еволюції. За словами Борншеуера, цей вид пластику існує в природі тільки 70 років, і існує ймовірність, що ферменти адаптувалися до нових реалій і навчилися використовувати його як джерело їжі, «забезпечує «перевага для виживання». Вчений пише, що еволюція в такі короткі терміни - це велика рідкість, хоча подібне вже траплялося раніше, і додаткові дослідження можуть привести до появи нових ефективних способів боротьби з пластиком PET.

В інтерв'ю The Wall Street Journal Борншеуер зазначив, що теоретично ці бактерії можуть прискорити розпад пластика на звалищах.

Джерело: The Verge