16.18.50
Астрономи підтвердили наявність водяних гейзерів на Європі. Докази знайшли в даних двадцятирічної давності!
      Протягом останніх кількох років астрономи за допомогою космічного телескопа «Хаббл» спостерігали за водяними гейзерами на поверхні Європи - самого маленького з чотирьох найбільших супутників Юпітера. Але зараз з'ясувалося, що космічний апарат «Галілео» «бачив» ці викиди водяної пари понад двадцять років тому! Стаття дослідників опублікована в журналі Nature, коротко про неї розповідає Engadget.

Вважається, що під товстою крижаною кіркою Європи ховається величезна солона водойма глибиною більше сотні кілометрів. Одним із доказів наявності океану на Європі виступають гейзери, що викидають водяну пару. Власне, телескоп «Хаббл» реєстрував ці викиди в 2012, 2014 і 2016 роках. Але відкриття були зроблені на межі можливостей «Хаббла». Вчені припустили, що космічний апарат «Галілео», який за свою місію в період з 1993 по 2003 роки пролітав навколо супутника 11 разів, міг «бачити» ці водяні викиди. І не прогадали.

Увага групи астрономів на чолі з Сіаньже Цзя привернув проліт «Галілео» над екваторіальною областю Європи 16 грудня 1997, коли відстань до поверхні супутника було якихось 206 км. В ході цього прольоту приблизно за одну хвилину до проходження максимально близькою точки до поверхні супутника магнітометр «Галілео» зафіксував зміну напруженості магнітного поля. Ретельний аналіз і комп'ютерне моделювання допомогло вченим знайти саме логічне пояснення цього стрибка - зонд пролетів прямо крізь один з водяних гейзерів Європи. На жаль, в ході інших прольотів нічого подібного не спостерігалося, але цей проліт в грудні 1997 року був найближчою.

Це відкриття важливе з кількох причин. По-перше, потенційно цей океан може бути придатний для існування в ньому форм життя. Зрештою, рідка вода необхідна для життя на Землі, тому вчені думають, що інопланетне життя слід шукати в першу чергу там, де є вода. По-друге, ці водяні стовпи мають на увазі можливість отримання доступу до зразків води без необхідності буріння товстої кірки льоду на поверхні. Ну і по-третє, відкриття представляє величезну цінність для майбутніх місій NASA до системи Юпітера, включаючи Europa Clipper, який повинен зробити 45 обльотів супутника на висоті від 2700 до 25 км. Тепер вчені можуть скорегувати траєкторію, щоб зібрати максимум корисної інформації. Запуск Europa Clipper очікується на початку 2020-х років.

Джерело: Engadget